• Foto van schrijverFrédéric

Wat is een 'leaky gut' of 'lekkende' darm en welke impact heeft dat op jouw gezondheid?'

Bijgewerkt op: 19 nov. 2022

Een verstoorde darmwand is één van de belangrijke oorzakelijke spelers bij chronische aandoeningen. Bepaalde auto-immuunziektes zoals rheuma, MS, ..enz. worden hiermee in verband gebracht. Ook ADHD en concentratiestoornissen of groeistoornissen bij jongeren worden met de darmflora in verband gebracht.

In een notedop komt een ontregelde darmbarrière hierop neer: de deels doorlaatbare openingen in het darmwandslijmvlies - die toelaten dat goede voedingsstoffen in de eromheenliggende bloedbaan terechtkomen - staan bij een lekkende darm syndroom méér open dan normaal. Dat heeft als gevolg dat niet alleen nuttige bouwstenen maar ook afvalstoffen uit de darm in de bloedbaan sijpelen.

Het gevolg daarvan is een activatie van het immuunsysteem en een flinke energiecompetitie tussen verschillende menselijke regelsystemen om de indringers af te weren.

Een lekkende darm heeft verschillende oorzaken die vooral in de levensstijl en een fout voedingspatroon terug te vinden zijn.

Deze 'chronische risicofactor' voor ziekte en dysfunctie kan in enkele weken tot maanden hersteld worden. Viscerale osteopathie, orthomoleculair advies en doelgerichte suppletie zijn zeer vaak een doeltreffende therapie.

Door de darm zijn oorspronkelijke gezondheid terug te geven kunnen veel moderne ziektebeelden voorkomen worden.

Bekijk hier het bijhorende youtube filmpje.